Počátek skutečné revoluce v elektronizaci nejen státní správy u nás
Se vznikem Bankovní identity a její aktivací všem klientům bank s elektronickým bankovnictvím ze zákona svou Bankovní identitu už nejspíše máte, neodmítli jste-li její aktivaci v určité době před okamžikem platnosti zákona nebo nevypnuli jste si ji pro ověřování své identity třetím stranám po její aktivaci či jste její smlouvu nevypověděli.
Elektronicky dostupné služby státu a samospráv dovolují přihlášení klienta právě i s pomocí Bankovní identity. Přihlášením přes Bankovní identitu se autorizujete Národnímu bodu pro identifikaci a autentizaci (https://www.eidentita.cz) s použitím stejných údajů, které používáte
k přihlášení do svého elektronického bankovnictví. Není třeba nic navíc, nemusíte kvůli tomu nikam předem chodit, jste-li českým občanem.
Národnímu bodu pro identifikaci a autentizaci po svém přihlášení dovolujete jednorázově nebo trvale sdělit předmětné službě informace o své osobě. Zde též můžete své předchozí souhlasy odvolat.
Přihlášení Bankovní identitou umožňuje například nový portál Moje Daně, ePortál ČSSZ a Portál občana. S její pomocí se ze zákona není možné přihlásit ke službám, které neposkytuje státní orgán nebo orgán územního samosprávného celku (nekvalifikovaní poskytovatelé).
Toto omezení je možné překonat s Bankovní identitou aktivovaným Mobilním klíčem eGovernmentu a k přihlášení použít ten, čímž se vyhnete nutnosti navštívit přepážku Czech Pointu.
Portál občana se pokouší zastřešovat a zpřístupňovat všechny digitální služby veřejné správy, které jsou poskytovány občanům elektronickou cestou. Portál některé služby veřejného sektoru poskytuje sám (např. kalendář a úložiště dokumentů) a k dalším své uživatele pouze přesměrovává, většinou včetně jejich přihlášení (např. na ePortál ČSSZ, eRecepty atd.) a některé zpřístupňuje vlastním uživatelským rozhraním, ale sám neposkytuje jejich obsah (např. seznam nemovitostí ve vlastnictví uživatele, náhled na bodové konto řidiče či informace o dopravních přestupcích a údaje o osobních dokladech).
Portál občana bohužel dosud výrazně závisí na existenci správného typu datové schránky, přímé stažení oficiálních výpisů z rejstříků a jiných dokumentů s platným elektronickým podpisem neumožňuje (nechá je doručit do datové schránky), ale některé nabízí ke stažení alespoň v jejich neveřejné podobě.
S Bankovní identitou vřele doporučuji vyzkoušet, zda Vámi požadovaná služba už je elektronizována a přes Portál občana přístupná nebo ho navštívit i jen tak, abyste viděli, jaké možnosti jsou Vám už dostupné.
Schopnosti Portálu občana jsou stále rozvíjeny, snad v něm už brzy půjde i hradit správní poplatky on-line.
Přes Portál občana je od června možné například požádat o výměnu řidičského průkazu, zbývá-li mu méně než 90 dní platnosti nebo už je neplatný. Nový si stále musíte vyzvednout osobně, na zvoleném místě.