Čínský „e-shop“ Temu vzali zákazníci útokem, ale má velmi agresivní prodejní strategii a práva spotřebitelů mohou být v ohrožení. Dotované „podstřelené“ ceny poškozují poctivé obchodníky. Spolu s lidskoprávním rozměrem, díky pochybnostem okolo původu produktů, se vytváří mix, který má potenciál poškodit celý český i evropský online trh.
E-commerce trh v České republice dosáhl za posledních 20 let špičkové úrovně a nabízí kvalitní služby, které by nám mohla závidět většina západních zemí. Na českém trhu působí více jak 40 000 e-shopů, které si vybudovaly značnou důvěru zákazníků. Až na ojedinělé výjímky nespolehlivých nebo přímo podvodných e-shopů je dnes online nakupování bezpečné a zákazníci jsou chráněni díky legislativě i dobře fungující České obchodní inspekci.
Trh ale zažívá revoluční proměnu, kterou přinesl vstup marketplace a přináší tak do českého online rybníčku ještě větší konkurenci. „Konkurence je zdravá a přínosná. Většina nově vzniklých marketplace, která expandovala na náš trh, jsou ověřené, solidní a zavedené značky. Temu je ale, podle mého názoru, tak trochu Divoký západ, nebo spíše Divoký východ,“ uvádí Daniel Kůs (Piráti)
Čím Temu vybočuje a v čem se může ukrývat potenciální nebezpečí?
Temu se snaží ovládnout trh a zdaleka se to netýká jen České republiky. Používá k tomu dumpingové „podstřelené“ ceny i za cenu ztrátovosti. S tímto téměř nikdo nemůže soupeřit. Ani u nás, ani v EU. Na první pohled by se mohlo zdát, že je to dobré pro spotřebitele, ale to je jen krátkodobý pohled. V dlouhodobějším horizontu to může poškodit nejen spotřebitele, ale i obchodníky v podobě snížené konkurence. Zákazník je až příliš tlačen do nákupu a v podobě neustálé možnosti si vylosovat slevu se z nakupování na Temu stává hra s jistým podílem závislosti. Dalo by se to přirovnat k virtuálnímu kasinu spíše než k e-shopu.
„Data, která při nakupování na Temu poskytujete, nejsou chráněna stejnou měrou jako data, která poskytujete českým e-shopům. Kde končí nevíme, ale jisté je, že pravděpodobnost jejich zneužití je výrazně vyšší. Dejte si pozor hlavně na data z kreditek, množí se případy zákazníků, kterým po nákupu začaly mizet peníze z účtu a šlo i o desítky tisíc. Raději používejte kreditku pouze na tento účel nenavázanou na hlavní příjmový účet v bance a když chcete nakupovat na Temu volte raději web než aplikaci,“ varuje a doporučuje Daniel Kůs, radní Plzně za Piráty.
„Dále panuje také velmi silné podezření, že některé výrobky pochází z otrocké práce. Práce Ujgurů v táborech ve velmi špatných podmínkách. Nevěřím, že jsou tato silná podezření českému spotřebiteli lhostejná. Prosím zvažte je před nákupem,“ vyzývá Kůs.
Že situace není růžová napovídá i fakt, že skupina českých e-shopů podala protest prostřednictvím Asociace pro elektronickou komunikaci, která by měla hájit daleko intenzivněji jejich práva. Ale zdá se, že toho moc bohužel nezmůže. Jistě není Temu samo. Podobně problematický je i Shein a další. Dokonce i renomované „marketplace“ zvučných jmen jako Allegro nebo Kaufland, kterých se výše uvedené zdaleka netýká, ale také nabízí českému zákazníkovi produkty často od prodejců z jiných zemí EU, nebo i mimo EU, by měly buď sami od sebe, nebo na základě případné úpravy legislativy viditelněji označovat zboží od prodejců ze zahraničí, aby skutečně za žádných okolností nemohl být český spotřebitel uveden, byť ne úmyslně, v omyl.
„Ztráta důvěry zákazníka je něco, co nás může vrátit o 20 let zpět. Budu apelovat na naše europoslance, aby toto téma přenesli na půdu Evropské komise a začnu s tím hned. V této věci se musí něco udělat. Podmínky musí být stejné a rovné pro všechny a naši zákazníci i obchodníci nesmějí být znevýhodňováni. Zákaz rozhodně není správnou cestou, ale jde především o důsledné vymáhání již platné legislativy,“ uzavírá Daniel Kůs radní pro oblast Smart City a podporu podnikání v Plzni.